«

»

Jan 05

Kall mat blir nyttighetstrenden 2016

nyttig salladNytt år och nya löften, det är den återkommande traditionen vid varje årsskifte. Vi lovar att bli bättre människor, träna mer, sluta röka eller snusa samt börja äta nyttigare. Just maten står i stort fokus efter att vi vräkt i oss julmat och godis under två veckors tid plus att kylan inte för att vi är ute och rör oss så mycket så att vi känner oss som små stoppade korvar när julledigheten är över och det är hög tid att rensa kylskåpet.

Tidigare var hälsotrenderna dieter som LCHF och GI-metoden men nu tycks trenden gå åt rawfood. Det handlar om att äta mat som inte hettats upp till över 42-47 grader och inte innehåller socker eller mejeriprdukter. Tidigare har det ansetts bara vara riktiga hälsofanatiker som ätit rawfood men nu har det börjat komma in på restauranger och i det svenska hemmen. Många äter inte enbart rawfood utan äter det i kombination med annan mat eller unnar sig att äta en bit kött eller ostbricka lite så och då.

Det svåraste med att hålla sina löften och särskilt sina mer hälsosamma löften är att vi tar i från tårna och ska sluta med allt godis, träna varje dag och bara äta grönsaker. Det går inte i längden att hålla på de löftena utan vi börjar fuska och sedan lägger vi ner allt och återgår till gamla vanor. Tricket är att vara snäll mot sig själv och sätta rimliga mål. Träna ett par gånger i veckan, börja med bara en gång. Sedan kan man äta nyttigt på veckorna och när man går ut på restaurang kan man unna sig något extra eller varför inte välja en restaurang som lagar högklassig nyttig och god mat. På Restauranger Stockholm, en restaurangguide på nätet kan man hitta en lista på restauranger som serverar nyttigare rätter i Stockholms olika stadsdelar. Det behöver inte vara flottiga maträtter på tallriken utan allt fler kockar tycker om att experimentera med nyttiga och hälsosamma råvaror som är minst lika gott som en skål med pommes och bearnaise.

Så tipset för ett hållbart nyttigt 2016 är:

  • Sätt rimliga mål
  • Börja med att gå till gymmet 1 gång i veckan och utöka eftersom du kommer i form och träna det du tycker är kul
  • Ta trapporna
  • Börja äta lite nyttigare, byt ut en onyttig sak i taget och tillåt dig att få äta det du gillar emellanåt
  • Leta upp restauranger som serverar god men nyttig mat i stället för flottig och fet mat.